مجموع عالم پيدا میشود نظير اين مثالهائی است كه ما ذكر كرديم ، منتهیدر مثال كارخانه اين نظم را اتفاق به وجود نياورده ، يك انسانی به وجودآورده . ولی میگويند مانعی ندارد كه تصادفات بی هدف سبب شده باشد يكنظمی در دستگاه طبيعت به وجود آمده باشد و بعد طبيعت كار بی هدف خودشرا انجام داده است ولی در اثر اين رابطه ماشينی كه اجزای طبيعت با همپيدا میكنند و بر حسب تصادف هم اين رابطه ماشينی با يكديگر پيدا شدهاست نتيجهاش محصولی است كه شما میدانيد آن محصول يك نظامی دارد .پس نظريه اتفاق در باب علت غائی معنايش اين است كه طبيعت به سویآنچه كه میبينيد رفته و رسيده است ، به سوی او نمیرفته است . از اولطبيعت قاصد و طالب او نبوده است بلكه جبرا به سوی آنچه هست كشيده شدهاست . اتفاق در جزئيات است و در امور كلی اتفاق نيست و اقتضای طبيعت است شيخ در پاسخ میگويد آنچه را كه شما اتفاق میناميد غايت بالعرض هستند. نمیگويد آن اتفاقاتی را كه شما میگوئيد وجود پيدا نمیكند بلكه میگويدآنها ( اتفاقات ) همه غايات بالعرض هستند . مقصود از غايات بالعرضچيست ؟ يعنی در همه اين موارد ، طبيعت به سوی غايت ذاتی خود میرود ،ولی اين رشته طبيعتها كه هر كدام به سوی غايت خود میرود از آنجا كه داردار تزاحم است ، و از آنجا كه اين رشتههای علت و معلولی اينگونه نيستكه همواره به موازات يكديگر حركت كنند و با هم برخورد نداشته باشند ،بلكه گاهی اين خطوط يكديگر را قطع میكنند ، و آنجا كه اينها يكديگر راقطع میكنند حادثهای به وجود میآيد كه ما اسم آن را اتفاق میگذاريم . امامعنای اتفاق چيست ؟ يعنی اين طبيعت كه به سوی غايت خود حركت میكرد بهيك غايتی رسيد غير از آن غايتی كه قصد كرده بود . پس ما اسم اين راغايت بالعرض میگذاريم . و از آن جهت غايت بالعرض میگوئيم كه در همينجا هم طبيعت غايت داشته ولی به غايت خود نرسيده ، به غير |