وجه حيث كانت بالقوه ، وبالرياضه والمجاهده فی هذا العالم بلغت الی حدالكمال خارجه من حد القوه الی حد الفعل " . معتقد است كه نفس هم جز تأليفات عددی و آهنگ چيز ديگری نيست . بههمين جهت است كه نفس انسان از آهنگهای موسيقی خوشش میآيد و تحتتأثير قرار میگيرد ، چون خودش هم حقيقت لحن و آهنگ است . و از جمله" ولقد كانت . . " . معلوم میشود كه آن عقيده معروف افلاطون كه روحقبل از بدن موجود بوده و بعد آمده به بدن متصل شده ، اصل آن از فيثاغورثگرفته شده ، البته افلاطون میگويد روح در عالم مثل بوده و مثل را مشاهدهمیكرده است . فيثاغورث میگويد در عالم ابداع بوده و از همين تأليفاتعددی ابداع شده بود . فلسفه عبادات از نظر فيثاغورث " قال : والشرائع التی وردت بمقادير الصلوات والزكوات وسائرالعبادات ، هی لايقاع هذه المناسبات فی مقابله تلك التأليفاتالروحانيه . وربما يبالغ فی تقرير التأليف حتی يكاد يقول : ليس العالمسوی التأليف ، والاجسام والاعراض تأليفات ، والنفوس والعقول تأليفات .ويعسر كل العسر تقرير ذلك ! نعم ، تقدير التأليف علی المؤلف ،والتقدير علی المقدر أمر يهتدی اليه ، ويعول عليه " . اين سخنی كه در فلسفه عبادات میگويد حرف عجيب و خوشمزهای است .میگويد : عبادات هم در واقع تقليد عملی آهنگهای موسيقی است . مثل اينكهعبادات را به نوعی رقص معنوی تعبير میكرده . البته خودش اين تعبير رانكرده [ بلكه برداشتی از سخنان او در اين مورد است ] . كأنه انسان بااين حركات طوری حركت میكند كه با آن تأليفات عددی تناسب پيدا كند ،منتهی خودش نمیتواند اين را بفهمد ، پيامبران كه اين را درك میكنند بهمردم میگويند . سؤال : هنديها هم الان چنين برنامههائی دارند . استاد : عباداتی كه بين اقوام خيلی قديم بوده عباداتی بوده كه بصورترقص انجام میشده . |