از لواحق و عوارض وحدت میدانند . هوهويت يعنی او او است ، يعنی حمل ،قابليت حمل . بنابراين بنای سخن امثال شيخ در اين است كه هوهويت ازاحكام وحدت است و از عوارض آن . يعنی اگر وحدتی در كار باشد هوهويتیهست و اگر در عالم وحدتی وجود نداشته باشد و وحدت دروغ يا اعتباری باشدو فقط كثرت حقيقت داشته باشد ، حمل اساسا غلط است و حملی نمیتواندوجود داشته باشد ، و هوهويتی نمیتواند موجود باشد . ما به يك مطلباساسی در اينجا میرسيم ، درست دقيق شويد . پس آنجا كه وحدت نيستهوهويت نيست و در واقع هيچ حملی امكان ندارد ، و آنجا كه وحدت هست ،هوهويت هم هست . در اينجا يك مطلب اساسی هست كه قبل از اينكه آن را عرض كنم مقداریاز سخن شيخ را كه در گذشته هم گفتهام ذكر میكنم و بعد به بيان آن مطلباساسی میپردازم . اقسام وحدت در تقسيم بندی شيخ و متأخرين سخن شيخ اينست ، اگر يادتان باشد در بحث اوائل اين كتاب كه دربارهوحدت بحث میكرديم ، اقسام وحدت را شيخ آنجا ذكر كردهاند ، كه بعد دركتب متأخرين منظمتر و مرتبتر از آنچه كه در كلام شيخ آمده بيان گرديدهاست . آنچه در آن جا گفتهام در اينجا هم اشاره میكنم كه وحدت يا واحدبر دو قسم است حقيقی و مجازی . ممكن است كه مقسم را وحدت قرار دهيم وممكن است كه واحد قرار دهيم ، فرق نمیكند ، وقتی مقصودمان واحد بما هوواحد باشد باز میگردد به اينكه مقسم وحدت است . پس میگويند كه وحدتبر دو قسم است : يا وحدت حقيقی است و يا وحدت مجازی . البته اينتقسيم به اين شكل در كلام شيخ نيست ، در كلمات ملا صدرا و حاجی سبزواری ومانند آنها است . وحدت حقيقی نيز بر دو قسم است : يا واحد عين وحدتاست يا واحد ، ذات له الوحده است . اگر واحد خود عين وحدت باشد نيز خود بر دو قسم است : يا به معنایاينست كه واحد مفهومش عين مفهوم وحدت است يا حقيقتش عين حقيقتوحدت میباشد ، كه اين را اصطلاحا وحدت حقه حقيقيه میگويند . البته اين |