جای تكامل نيست ، جای قوه و فعل نيست . اينها نيز بر دو قسماند :1 - موجوداتی كه هر چه را كه میتوانند داشته باشند دارا هستند . كهاينها در اصطلاح موجودات " تام " خوانده میشوند . اين موجودات از همانبدء وجود به كاملترين شكلی كه برای آنها و در مرتبه آنها ممكن است وجوددارند . كه اينها همان عقول مجرده هستند . 2 - موجود فوق التمام " ، موجودی است كه علاوه بر آنكه دارای همهكمالات ممكن و مفروض است ، دارای اين خصوصيت هست كه افاضه وجود بهديگران میكند . [ و اين همان مرتبه مبدأ اول است ] . تعريف تكامل در تعريف تكامل نظرهای مختلفی هست . ملاك تكامل چيست ؟ در قرآن كريم میفرمايد " « اليوم اكملت لكم دينكم و أتممت عليكمنعمتی و رضيت لكم الاسلام دينا »" ( سوره مائده آيه 3 ) آيا ميان مفهوم كمال و تمام فرقی وجود دارد ؟ مرحوم صدوق كتابی دارد به نام " كمال الدين و تمام النعمه " . درتفسير " الميزان " ، میفرمايد : يك موجود كه ابعاض و اجزائی دارد ،تا همه اجزاء حاصل نشود ناقص است و اين خود بر دو گونه است : گاهیطوری است كه تا آخرين جزء حاصل نشود بر موجود اثری مترتب نيست . مثلايك اتومبيل كه تا همه اجزاء آن حاصل نشوند راه نمیافتد . و گاهی موجودناقص به نحوی است كه هر جزء از اجزائش كه حاصل شوند اثر و استفادهایبر آن مترتب است مثل يك خانه كه هر اطاقی از آن قابل استفاده است .در مورد نوع اول " تمام " به كار میرود و در نوع دوم " كمال " بهكار میرود . در مورد اسلام به عنوان يك دين ، " كمال " به كار میرود [ كه هر جزئیاز اجزای آن مفيد است ] اما اسلام به عنوان يك نعمت ، اسلام تام الاجزاءرا میگويند و در مورد آن " تمام " به كار میرود . |