اين است كه : نفس ماهيت معلوم در اينجا ظهور دارد . البته اين مطلبدرستی است . شیء خارجی و شیء ذهنی هر دو مصداق يك ماهيتند ، اما اينكافی نيست ، چون نظير همان " تماثل " میشود . زيد و عمرو هر دو مصداقيك ماهيتند . . .
كشف راز مسئله علم و آگاهی اين مطلب در كلمات شيخ الرئيس نيامده است ، در كلمات بعدیها هممانند خواجه و ديگران ، نيامده است . اين تنها صدرالمتألهين است كه اصلراز اين مسئله را گفته است . البته او هم مطلب را كاملا تجزيه و تحليل وحلاجی نكرده ولی اصل مطلب از اوست اگر چه كه بيان مطلب به اين شكل ازماست . سخنی دارد مرحوم صدرالمتألهين كه مبتنی است بر حرفهای ديگرش و تااندازهای مبتنی است بر حرفهای عرفا .مسئله تطابق عوالم وجود هستی دارای عوالم متعددی است و اين عوالم متطابقاند ، يعنی متبايننيستند ، هر عالمی به منزله ظل عالم ديگر است و به تعبير عرفا ، عالمبالاتر نسبت به پائينتر همان پائينتر است منهای تقانصش ، و بر عكس [از جهت ] حضور ، مرتبه بالاتر عين پائينتر است منهای نواقصش . اينبالاتری و پائينتری را به حقيقه و رقيقه تعبير میكنند [ كه هر پائينیرقيقه حقيقت بالاتر از خود است ] . هر جا بالاتری باشد پائينتر به تبعموجود است . خلاصه ، وجود مادی ترقی میكند وجود ذهنی و نفسانی میشود ، به عكس وجودذهنی تنزل میكند وجود مادی میشود .مسئله كلی 2 - مسئله مشكل ديگر ، كاشفيت كلی است ، كه كشف امور غير متناهی |