افلاطون هم از فلسفه فيثاغورث استفاده كرده است . فيثاغورث در حدودشايد 200 سال قبل از افلاطون است ، در حدود قرن ششم قبل از ميلاد ، يعنیبا هراكليتوس هم عصر بوده و ظاهرا بعد از طالس است . هم بر سقراط مقدماست و هم بر افلاطون . ( 1 ) بسياری از افكار افلاطون در فلسفه فيثاغورثو فيثاغورثيها پيدا میشوند . غرض اين است كه آيا نظريه مثل قبل ازافلاطون هم وجود داشته يا نه ؟ شيخ هم منحصر به افلاطون نمیكند و میگويدحكماء اقدمين قائل به مثل بودند ، بعد همينقدر میگويد كه سقراط و افلاطوندر اين رأی افراط میكردند . بلكه از حرف شيخ هم استفاده میشود كه قبل ازافلاطون هم اين نظريه بوده و منحصر به افلاطون نيست . ديدگاه شيخ اشراق نسبت به افلاطون و مثل مسأله ديگری كه باز لازم است در اينجا بحث شود خود مسأله شيخ اشراقاست . در مورد شيخ اشراق برای ما لا اقل اين توهم يا بگوئيم اين حدسپيدا شده كه او خيلی تحت تأثير شديد عرفا بوده . معاصر با محيی الدينعربی است و از محيی الدين استفاده هم كرده است . خودش هم مردی عارفمسلك و عارف پيشه است . ولی عرفا . و تصوف مخصوصا قبل از محيی الديناز نظر علمی و فلسفی و نظريهای شأن زيادی نداشته و فيلسوفان نظرياتاينها را تحقير میكردند و ارزشی برای آنها قائل نبودند . بنظر میرسد شيخاشراق كه واقعا تحت تأثير عرفا بوده اين سلسله نظريات را از آنها گرفتهولی بعد به هر دليل بوده نسبت داده است به فلاسفه پيشين . برای اينكهاگر اينها را به فلاسفه پيشين نسبت نمیداد موردپاورقی : 1 - [ طالس ملطی در اوائل قرن ششم میزيسته ، وفات او حدود 545 / 546قبل از ميلاد است . فيثاغورث در نيمه دوم قرن ششم و اوائل قرن پنجم (497 580 ) قبل از ميلاد زندگی كرده است . هراكليتوس حدود 540ق . م متولدشده و حدود 480ق . م وفات يافته است . بنابراين فيثاغورث و هراكليتوسهم عصر بودهاند . سقراط نيز حدود 470ق . م متولد شده و در حدود 399ق . مدر گذشته است . افلاطون حدود 427 / 428ق . م متولد شد و در حدود 347أ348ق . م درگذشت . بنابراين افلاطون حدود هفتاد سال بعد از فيثاغورثبوده است ] . |