چه مناسبت آن را " العدد التعليمی " ناميده است . جای ديگری هم كه از" شفا " مفصلتر و مشروحتر گفته باشد ، در ميان كتابهای خودمان پيدانكرديم . میخواستيم به كتاب " الطبيعه " ارسطو مراجعه كنم ولی فرصتنكردم . ارسطو را يكی از بهترين كسانی میدانند كه افكار فيثاغورث را نقلكرده و به ديگران رسانده است . احتمال میدهم كه در كتاب " ما بعدالطبيعه " باشد ، در صورت فرصت به آن نگاه میكنيم . ( 1 ) احتمالی راما درباره اين " العدد التعليمی " عرض میكنيم : قبلا گفتيم كه بعضی ازفيثاغوريان معتقدند كه عدد مبدأ مقدار است و مقدار مبدأ اشياء ديگر .لهذا گفتند از وحدت نقطه درست میشود ، يعنی وحدت مبدأ نقطه است ،نقطه كه يك امر مقداری هندسی است اگر چه حالا موهوم حسابش میكنند همانحقيقت وحدت است در مظهر مقداريش . خط نيز وحدت است [ ، دو وحدت ]. سطح نيز به عقيده اينها سه وحدت است . حالا ممكن است كه اينها تعدادوحدتها را به همين ترتيب بالا ببرند . اگر چه ما ابعادی بيش از خط و سطحو جسم نداريم ولی به صورت تركيب و خطوط و سطوح متعدد [ میتوان تعدادوحدتها را افزايش داد ] . يعنی شايد منظور كسانی كه گفتهاند " علی وجهالعدد التعليمی " مقصودشان اين است كه عدد مبدأ مقدار است و به ايناعتبار میگويند عددهای تعليمی . نظريات بعضی از محشين را در اين موردهفته پيش نگاه كردم توجيهات جالبی نبود كه آدم بتواند باور كند . پساين ابهام راجع به آن عبارت هنوز باقی میماند ، ببينيم تا آخر فصل حلمیشود يا نه . [ نقد نظريه تأليف اشياء از عدد و عدد از وحدت ] از اينجا شيخ وارد بحث خود میشود و میخواهد نظريه كسانی كه معتقدنداشياء از عدد تأليف شده و اعداد هم از وحدت به وجود آمدهاند را رد كند، خواهپاورقی : [ 1 ] استاد ( ره ) در اين درسها فرصت رجوع به " ما بعد الطبيعه "ارسطو را نيافتند ، ولی همانطور كه اشاره فرمودهاند ، ارسطو در " ما بعدالطبيعه " بطور نسبتا مشروح از اين نظريات بحث میكند . كتاب سيزدهمما بعد الطبيعه ( كتاب مو ) بخصوص فصل ششم تا دهم اين كتاب به مباحثمربوط به عدد میپردازد . ( ناشر ) |