هم میگويند ، كما اينكه در خلقت عالم میگويند خلقت عالم بر اساس اتفاقبوده . فرض كنيد مثلا شما يكنفر را میبينيد كه میخواهد چاه برای خانهاش بكند، آنوقت منتهی به يك گنج میشود . میگويد چاه خانهام را میكندم اتفاقابه يك گنج رسيدم . ديگری چاه خانهاش را میكند میلغزد و میافتد و پايشمیشكند بعد میرود بيمارستان مدتی بستری میشود . میگويد مشغول كندن چاهبودم ، اتفاقا پايم لغزيد ، افتادم توی چاه پايم شكست . حالا اين چگونه است ؟ آيا اينها واقعا اتفاق است ؟ يا اتفاق نيست ؟در اينجا شيخ اقوال فرق مختلفی را كه در اين زمينه آرائی داشتهاند نقلمیكند : از جمله بعضیها گفتهاند پيدايش عالم بر اساس اتفاق است . گفتهانداصل عالم ذراتی بوده است ( نظريه ذيمقراطيس ) كه در خلاء لايتناهیپراكنده بودهاند ، و اينها به طبع خودشان يك سلسله حركات انجاممیدادهاند حركاتی كه هيچ غايتی از اينگونه غاياتی كه الان وجود دارد ، درآن حركات وجود نداشته است . حركاتی نامنظم ، اگر هم منظم بوده در دايرهخودش منظم بوده است ، ولی اينگونه نبوده كه حركاتی تكراری باشد و هيچچيز جديدی در آن حادث نشود . چون ممكن است ما فرض كنيم در خلاءنامتناهی ذراتی هستند و هر ذرهای در نقطهای حركت میكند بدون اينكه تماسیبا ذره ديگری داشته باشد . اين منجر به هيچ اتفاقی نمیشود . ولی فرض مااينگونه نيست بعد اينگونه شد كه ذرات در جائی جمع شدند و از جمع شدناينها تركيباتی پيدا شد ، و از تركيب اينها مجموعا عالم پيدا شد . فرقنمیكند چه عالم جمادات ، چه عالم نباتات ، چه عالم حيوانات ، چه عالمانسان . همه اينها پيدايششان در اثر اتفاق بوده است . يعنی حركاتبلاغايتی به اين غايت منجر شده كه اينها غايت |