هست . پس بنابراين تقسيمبندی وحدت يا حقيقی است يا مجازی . وحدتحقيقی يا وحدتش عين واحد است يا غير واحد . اگر عين واحد باشد خود دوقسم است و اگر غير واحد باشد چند قسم . واحد مجازی هم اقسامی دارد بهاين صورت كه يك وقت ملاك وحدت نوع است ، يك وقت جنس است ، يكوقت كم است و يك وقت اضافه ، و هر كدام از اينها يك اسم خاصی پيدامیكنند . شيخ اقسام را به اين ترتيب ذكر نمیكند . شيخ تحت عنوان واحد بالذاتو واحد بالعرض ذكر میكند و همانطوری كه از گذشته يادم هست ، در كلام شيخچندان تفكيكی هم ميان واحد بالنوع و واحد نوعی و نيز واحد بالجنس و واحدجنسی نشده است . و اين اصطلاحات در كلام شيخ وجود ندارد و عملا هم آنجوریكه بايد تفكيك نشده است . شيخ فقط واحد بالعرض و واحد بالذات را ذكرمیكند . واحد بالعرض كمی با واحد مجازی تطبيق میكند ولی وقتی واحدبالذات را میگويد شايد تا اندازهای واحد جنسی با واحد بالجنس و واحدنوعی با واحد بالنوع مختلط شده باشد . اين مطالب را با آنچه كه در اوائلدرباره وحدت آمده بود مطالعه كنيد كه البته آنچه در آنجا گفته بودمفصلتر از مطالب اينجاست . اما اگر دقت شود آنجا اقسام وحدت را ذكركرده چون بحث درباره خود وحدت بوده است ، مثلا گفته است واحد يابالذات است يا بالعرض . ولی در اينجا چون بحث درباره هوهويت استهمان اقسام را برای هو هويت ذكر كرده است كه هو هويتها مختلف هستند :هوهويت بالذات و هوهويت بالعرض . در عمل و نتيجه هم فرق نمیكند كه مااينها را اقسام وحدت ذكر كنيم يا اقسام هو هويت ، چون اقسام هوهويتهمان اقسام وحدت است . تساوق وحدت و وجود مطلب ديگری كه شيخ در اينجا بيان كرده و مطلب درستی است اينست كه" الوحده والوجود ( يا ) الواحد والموجود متساوقان " . يعنی چه ؟ يعنیواحد و موجود دو مفهوم كلی هستند همدوش يكديگر ، كل ماهو واحد حقيقه ،موجود حقيقه ، و كل ما هو موجود حقيقه ، واحد حقيقه . بنابراين ، كل ماهو موجود اعتبارا ، |