مطلب ديگر كه مطلبی اساسی است اينست كه از نظر اسلامی آن چيزی كه درانسان بايد پرورش بيابد و در واقع تربيت بشود چيست ؟ انسان دارای جسماست و يك سلسله قوای جسمانی ، و دارای روح و يك سلسله قوای روحانی ( 1) . از نظر اصطلاحات روانشناسی نيز استعدادهای جسمانی يك سلسلهاستعدادهاست و استعدادهای روحانی يك سلسله استعدادهای ديگر ( 2 ) . پرورش جسم از نظر اسلام مسأله اول اينست كه آيا در اسلام به تقويت و تربيت جسم عنايتی شدهاست يا نه ؟ ممكن است كسی بگويد نه ، بلكه در جهت خلافش [ توصيه شدهاست ] زيرا ما میدانيم كه تن پروری و جسم پروری در اسلام مذموم است ،بنابراين جسم به هيچ وجه نبايد تربيت بشود . و به عبارت ديگر چون فرضاين است كه مفهوم تربيت پرورش میباشد ، جسم نبايد تربيت بشود چون دراسلام جسم پروری و تن پروری به طور كلی محكوم و مردود است . ولی اين ،مغالطه لفظی است . در اسلام تن پروری به مفهوم صحيح كلمه - يعنی پرورشجسم و تقويت قوای جسم - نه تنها مذموم نيست بلكه ممدوح هم هست .مثلا آيا از نظر اسلام خوب است انسان كاری كند كه ديد چشمش قوت پيداكند يا خوب است كاری كند كه ضعف پيداپاورقی : . 1 البته لزومی ندارد كه ما روح و جسم را دو جوهر جداگانه در نظربگيريم . . 2 روح انسان استعدادهای مختلفی - و در واقع شعبههای مختلفی - دارد كهاينها را يك يك به طور اجمال بررسی خواهيم كرد . |