كمی فكر كند و بعد جواب دهد ، به اجماع علما نماز باطل است ، ولی مرحومآقای بروجردی يك حرف ديگری هم میگفتند و آن اينكه اساسا در ابتدای عمل، اين مقدار توجه كه داعی شخص به عمل قصد قربت باشد به طوری كه غفلتنداشته باشد كافی نيست بلكه بايد در قلب خود خطور دهد كه گويی خودشدارد با خودش حرف میزند : چهار ركعت نماز ظهر ادائی ( به قصد ادا )بجا میآورم قربة الی الله ، آن وقت بگويد : الله اكبر . البته از لحاظانگيزه ، تأثيری ندارد ، انگيزه بجای خود ، ولی وقتی كه به اين صورت دربيايد ، كار ، بيشتر از سطح ناآگاهی به سطح آگاهی میآيد ، يعنی انسانكارش را آگاهانهتر انجام میدهد . اركان نيت اسلام هيچ عبادتی را بدون نيت نمیپذيرد ، و نيت از نظر اسلام دارای دوركن است . يكی اينكه عمل بايد از روی توجه باشد نه از روی عادت ،آنچنان عادتی كه انسان بدون اينكه خودش توجه داشته باشد كانه بدنش داردعمل را انجام میدهد ، مثل خيلی كارهايی كه انسان بدون توجه انجام میدهدمانند راه رفتن . انسان وقتی دارد راه میرود توجه ندارد كه دارد راهمیرود ، از روی بیتوجهی است . [ پس اولين ركن نيت اين است كه انسان ]بايد ذهنش را متمركز كند به طوری كه عمل از روی توجه باشد نه بیتوجهی .اينكه میگويند استدامه نيت هم شرط است برای همين است . توجهی هم كه [در ابتدای نماز ] داری كافی نيست ، يعنی اگر انسان در وسط نماز آنچناناز كار خود غفلت كند كه بايد |