معين بايستند تا افراد بفهمند كه بايد يكجهت باشند ، يعنی اين درسی استبرای وحدت و اتحاد و يك جهت داشتن و رو به يك سو بودن . ولی وقتی كهمیخواهد نقطهای را انتخاب كند چه نقطهای را انتخاب میكند ؟ با اينكهمیگويد نسبت همه جا با خدا متساوی است . « ان اول بيت وضع للناس للذیببكة ، مباركا »( 1 ) . يعنی اولين معبد و اولين مسجدی كه برای عبادتخدای يگانه ساخته شد . ضمنا ما را با تاريخ گذشته مربوط میكند : " سنتابراهيم و قبل از ابراهيم همه را به ياد آوريد " . چون درست است كهكعبه به دست ابراهيم بنا شد ولی قبل از او هم بوده ، و بر حسب روايات، ابراهيم آنچه را كه در زمان نوح و يا قبل از نوح بنا شده بود تجديد بناكرد ، و بعد از تجديد بنای ابراهيم ديگر باقی ماند . يعنی هيچوقت مدتینگذشته است كه كعبه خراب باشد ، هرگاه خراب شده تجديد بنا كردهاند ،نه اينكه مدت زمانی باشد كه مخروب مانده باشد . خود اين انتخاب ، احترامی است به عبادت ، يعنی عبادت آنچنان مهماست كه اولين نقطهای كه در جهان برای عبادت وضع شده ، اولين مسجد ،اولين معبد ، امروز هم بايد رو به آن نقطه بايستيد . در كتاب " خدمات متقابل اسلام و ايران " اين بحث را پيش كشيدهام .مسئله تقديس آتش در ميان زردشتیها از قديم الايام يعنی از بيش از هزارسال پيش در آن مجالس بحثی كه تشكيل میشد - مخصوصا در زمان مأمون و بعداز آن - مطرح بوده است و وقتی مسلمين به زردشتیها به خاطر آتشپرستبودن اعتراض میكردند آنها پاورقی : . 1 سوره آل عمران ، آيه . 96 |