من نمیدانم آن دو پيغمبری كه قرآن آنها را " حصور " مینامد ، نقصعضوی و جنسی داشتهاند يا [ علت ديگری در كار بوده است ] . عدهای صريحامیگويند حضرت عيسی در خيلی جنبهها از خيلی پيغمبران برتر و بالاتر بوده ،در عين حال اين نقصی است برای او ( و برای حضرت يحيی ) . يعنی عيسی باپيغمبری كه مزايای او را داشته و اين را نداشته فرق میكند . آن پيغمبر ازاو كاملتر بوده است . عامل تشكيل خانواده كه خود يك عامل اخلاقی است - و اين ، يكی از عللتقدس ازدواج در اسلام است - عاملی است كه جانشين نمیپذيرد . جهاد ، عامل اصلاح و تربيت جهاد هم خودش يك عاملی است كه جانشين نمیپذيرد . يعنی امكان نداردكه يك مؤمن مسلمان جهاد رفته و يك مؤمن مسلمان جهاد نديده ، از نظرروحيه يك جور باشند . انسان در شرايطی قرار بگيرد ( ما كه قرارنگرفتهايم و نمیدانيم اگر در آن شرايط قرار بگيريم چه از آب درمیآيد )كه با كسی روبروست و او به روی وی اسلحه كشيده ، در لحظهای بايد تصميمبگيرد ، شور ايمانيش چنان ثابت و پابرجا باشد كه در آن لحظه مرگ ،خودش را به خاطر دين و ايمانش در كام اژدهای مرگ بيندازد . كاری كه ازاين عامل ساخته است ، از عاملهای ديگر ساخته نيست . حديثی از پيغمبر اكرم در اين زمينه هست - در سنن ابی داوود - كه واقعااعجاز است . میفرمايد : |