ضعيف است . اينها دو قوه است ، منتها كار اراده اين است كه طرحهای عقل را اجرا میكند . گاهی عقل انسان به يك چيزی حكم میكند كه در حال حاضر هيچگونه ميلی نسبت به آن وجود ندارد ، يعنی تمايلات ، همه در جهت عكس است . ميل اساسا آينده سرش نمیشود ، و اين خصوصيت ميل است . ميل همان است كه در بچه است . بچه وقتی كه يك غذايی را میخواهد ، الان میخواهد ، و وقتی به او میگويند : حالا اين را نخور تا حالت خوب شود ، بعدها زيادش را میخوری ، چون فكرش را ندارد ، لج میكند كه نه ، من همين الان بايد بخورم . ميل به زمان حال تعلق میگيرد . يعنی اشتهای غذای چهل سال ديگر اكنون وجود ندارد ، آن اشتهايی كه وجود دارد متعلق به زمان حال است . ولی عقل میگويد : رب اكلة منعت من اكلات . اين يك خوردن مانع صد تا خوردن ديگر در آينده میشود . با اينكه الان ميلی نسبت به آن وجود ندارد ، ولی فكر میكند ، ترجيح میدهد و انتخاب میكند . مسئله ديگر وابسته بودن اراده است به جايی . اصلا مسئله مهم در جبر و اختيار اين است كه آيا اراده خودش به جايی بسته هست يا نيست ؟ ( 1 ) . . . پاورقی : |