گفتهايم - و در مقاله " ولاءها و ولايتها " نيز گفتهام - كه " ولی "معنايش دوست نيست ، حمايت و سرپرستی است . گاهی " ولی " اسم فاعلاست ، يعنی سرپرست ، و گاهی اسم مفعول است ، يعنی سرپرست شده . بروزن " فعيل " است كه در لغت عرب ، هم به معنی فاعل میآيد و هم بهمعنی مفعول « المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض »مردان مؤمن وزنان مؤمن برخی نسبت به برخی [ سرپرستی دارند ] . هر جا در قرآن " بعضو بعض " میآيد ، يعنی هيچ فرق نمیكند ، دو طرفی است . و ما از اينقبيل در مورد زن و مرد زياد داريم ، از جمله در آيه « الرجال قوامون علیالنساء بما فضل الله بعضهم علی بعض »( 1 ) . در مقالهای از آقای موسوی زنجانی ديدم نكته خيلی خوبی را متذكر شدهاند. ايشان گفته بودند كه قرآن میگويد : « الرجال قوامون علی النساء بما فضلالله بعضهم علی بعض » . نمیگويد : بما فضل الله الرجال علی النساء .میخواهد بگويد به موجب برتريهايی كه بعضی نسبت به بعضی دارند ، بهموجب مجموع برتريهايی كه مرد از جنبهای بر زن ، و زن از جنبهای بر مرددارد ، وظيفه قوامت مال مرد است ، كه حرف بسيار درستی است و شايدبيشتر از اين احتياج به بيان داشته باشد . مؤمنين و مؤمنات بعضيشان حامیو راعی و سرپرست بعض ديگر هستند . كه چه میكنند ؟ امر به معروف و نهیاز منكر میكنند . پس در دفاع از حقيقت هيچ فرقی ميان مرد و زن نيست ، و هر دفاعی اولشرطش شجاعت و قوت و نيرومندی است . پاورقی : . 1 سوره نساء ، آيه . 34 |