بسم الله الرحمن الرحيم سخن راجع به نوعی توجه به نفس و يا تذكر نفس ، و به تعبير ديگر معرفةالنفس ، و به عبارت ديگر توجه به ذات خود بود كه از همان جا الهام فصلاولی اخلاق را گرفتهاند . آن بحث به پايان رسيد . دو اصل ديگر را كه آنهاهم جزء مبانی اخلاقی و تربيتی اسلام شمرده میشود ذكر میكنيم و به اين بحثبه طور كلی پايان میدهيم . يكی از آنها مسئله وجدان عمومی است . درجلسات پيش گفته شد كه شك ندارد كه اسلام در اصول تربيتی و اخلاقی خود بانوعی خودی كه خود شخصی و فردی و نفسانی باشد مبارزه میكند . خودخواهی بهمفهوم [ خواستن ] خودفردی كه مستلزم نفی افراد ديگر است همان چيزی استكه از نظر منطق اسلام و اغلب منطقهای اخلاقی ديگر امری است مذموم و بايدنفی شود . مفهوم خودخواهی و خودپرستی در اصطلاح امروز ما هم هست ، مثلامیگوئيم كه فلان كس آدم خيلی خودپرستی است ، يا خودخواه است ، و گفتيمكه اين |