يك امر ضد اسلام تلقی شده باشد . غرضم اين جهت بود كه اين خودش يك اصلی است كه اسلام آورد : "« خذوا الحكمة و لو من اهل النفاق » . حالا احاديثش اينجا نيست ، مضامينخيلی عالی دارد . حديثی است كه روايات ما از حضرت مسيح نقل میكنند كهايشان فرمود : « كونوا نقادالكلام » ( 1 ) . يعنی " آنطور كه صراف ، سكهرا نقد میكند ، خوب و بدش را تشخيص میدهد و خوبش را میگيرد ، شما همراجع به نكتهها و سخنها چنين باشيد " . هر چه ديگران دارند میگيريم ،خودمان فكر و عقل داريم ، از خود نمیترسيم و بيم نداريم ، روی اينها فكرمیكنيم ، خوبهايش را میگيريم و بدهايش را طرح ( 2 ) میكنيم . حال ريشه « خذوا الحكمة و لو من اهل الشرك » ( يا و لو من اهل النفاق) چيست ؟ همين آيه است : « الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئك الذين هديهم الله و اولئكهم اولو الالباب ». حديثی از امام موسی كاظم ( ع ) حديثی هست در كافی از حضرت موسی بن جعفر عليهالسلام كه مخاطبشان هشامبن الحكم معروف است . هشام يكی از راويان ما است ولی از راويانی كهبيشتر در مسائل اصول دين كار میكرده و به اصطلاح آن زمان " متكلم " بوده، گو اينكهپاورقی : . 1 بحارالانوار . 96 / 2 . 2 [ به معنی طرد ] . |