اين يك تاريخچه مختصری بود [ از ارزش تعقل در نظر مسلمين ] كه نشانمیدهد در عين اين كه اسلام ( حتی در مظهر حديث آن ) اينهمه برای عقلاحترام قائل شده ولی جريانهای اجتماعی گاهی همه چيز را درهم میپيچد . اينجريانها در عالم اسلام پيدا شد ، هم در دنيای تسنن و هم در دنيای تشيع .در اين زمينه ما نمیخواهيم به تفصيل بحث بكنيم ، چون خوشبختانه بايدبگوئيم كه اكنون در ميان ما شيعيان عدلیگری بر اشعری گری پيروز است ،لااقل از نظر منطق . شما هر كتابی از كتابهايی را كه امروز در حوزههایعلميه تدريس میشود باز كنيد اين مطلب را ملاحظه مینماييد ، از هر طلبهایاگر بپرسيد ما كه شيعه هستيم ، از عدليه هستيم يا از غير عدليه ؟ میگويداز عدليه ، يا اگر بپرسيد : آيا ما طرفدار حسن و قبح عقلی هستيم يا منكرآن ؟ میگويد ما طرفدار حسن و قبح عقلی هستيم . علتش اين است كه امثالشيخ انصاری پايه اين مطلب را كاملا تحكيم كردند ، و آن جريان ملا اميناسترآبادی هم جريانی بود كه در اين وسطها پيدا شد . ريشه اخباريگری از نظر آيةالله بروجردی مرحوم آقای بروجردی يك حرفی داشتند كه نمیدانم از چه مدركی نقلمیكردند ولی حرف بسيار جالبی بود . در تابستان سنه 22 كه هنوز ايشان بهقم نيامده بودند ما به بروجرد رفته بوديم . اين را من در بروجرد از ايشانشنيدم و در قم ديگر نشنيدم ، و غفلت كردم كه از ايشان بپرسم مدركشچيست ؟ ايشان يك وقتی كه اين جريان ملاامين استرآبادی و |