داشتهاند . مطلب ديگری كه باز جنبه تربيتی دارد و در تعليمات اسلامی زياد هست ،تفكر است . در آثار زيادی داريم كه تفكر عبادت است : « تفكر ساعة خيرمن عبادش سنة . تفكر ساعة خير من عبادش سبعين سنة . تفكر ساعة خير منعبادش سبعين سنة » . با اختلافاتی كه هست . البته اين اختلاف نيست ، تفكرها متفاوت است . سه نوع عبادت پس خود تفكر عبادت است . بنابراين ما سه نوع عبادت خواهيم داشت :عبادت بدنی مثل نماز خواندن ، روزه گرفتن ، عبادت مالی مثل زكات دادن، خمس دادن ، و به طور كلی انفاقات ، و عبادت فكری ( عبادت صرفا روحی) كه نامش تفكر است ، و تفكر افضل انواع عبادات است . اين كه میگويند: « تفكر ساعة خير من عبادش سنة يا ستين سنة يا سبعين سنة » ، معلوممیشود كه ارزش تفكر ، از آن عبادتهای ديگر خيلی بيشتر است . يك ساعتاين ممكن است برابر باشد با شصت سال عبادت بدنی بدون تفكر . و نبايدسوء تفاهم بشود كه مقصود جانشين سازی است كه آن عبادت را رها كنيد و بهاين بچسبيد . مقصود اين نيست . هر كدام در جای خود لازم و ضروری است .مقصود بيان ضرورت اين امر است . حال ، تفكر در چی ؟ البته ما تفكر را محدود نمیكنيم . انواع تفكر داريمكه باز در خود متون اسلامی به خصوصيت اين تفكرها توجه شده است . |