مردم رفتار كن . اما اين امر در آن واحد نسبت به يك چيز كه نمیشود ،لابد نسبت به دو چيز است . خودشان توضيح میدهند « فيكون افتقارك اليهمفی لين كلامك و حسن بشرك » اما آن مرحلهای كه بايد مانند يك نيازمندرفتار كنی ، در نرمی سخنت است ، و در حسن سيرت و تواضع و ابتداء بهسلام ، « و يكون استغناءك عنهم فی نزاهة عرضك و بقاء عزك » . و آنمرحلهای كه بايد بینياز باشی و جای تواضع نيست [ در حفظ آبرو و بقایعزت توست ] . آنجا كه پای حيثيت و شرفت در ميان است ، آنجا كه ديدیكه اگر بخواهی ذرهای نرمش نشان دهی ، عرض و آبرو و عزت خودت را ازدست میدهی ، ديگر جای اين نيست كه رفتار يك نيازمند را داشته باشیبلكه بايد رفتار يك بیاعتناء و بینياز را داشته باشی . اين تعبيرات ،تعبيراتی بود كه ما تحت عنوان عزت داشتيم . بعضی تعبيرات تحت عنوان " علو " است ، باز مثل تعبير خود قرآن :« و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مؤمنين »(1) سست نشويد ،محزون هم نباشيد ، اگر مؤمن باشيد شما برتر از همه خواهيد بود . مسئلهعلو و دعوت به آن است . تعبير ديگر ، تعبير قوت و نيرومندی است ، از نوع بازگشت به نفساست ولی به شكل [ احساس قدرت در خود ] . حديثی از حضرت امام حسينخوانديم كه « الصدق عز و الكذب عجز » . دروغ گفتن از زبونی است ، آدمنيرومند هرگز دروغ نمیگويد . اين ، متوجه كردن به اين نكته است كه انسانبايد در خود پاورقی : . 1 سوره آل عمران ، آيه . 139 |