فوتشان ، بعضیها كه خدمت ايشان بودند گفتند : خيلی ايشان را ناراحتديديم و ايشان گفتند كه خلاصه عمر ما گذشت و ما رفتيم و نتوانستيم خيریبرای خودمان پيش بفرستيم ، عملی انجام بدهيم . يك كسی از آنهايی كه نشسته بود ، طبق عادتی كه هميشه در مقابل صاحبانقدرت شروع میكنند به تملق و چاپلوسی ، خيال كرد كه اينجا هم جای تملق وچاپلوسی است ، گفت آقا شما ديگر چرا ؟ ! ما بدبختها بايد اين حرفها رابزنيم ، شما الحمد لله اينهمه آثار خير از خودتان باقی گذاشتيد ، اينهمهشاگرد تربيت كرديد ، اينهمه آثار كتبی از خودتان به يادگار گذاشتيد ،مسجد به اين عظمت ساختيد ، مدرسهها ساختيد . وقتی اين را گفت ، ايشانيك جمله فرمود كه حديث است : « خلص العمل فان الناقد بصير بصير » .چه میگويی ؟ ! عمل را بايد خالص انجام داد . نقاد آگاه آگاهی آنجا هست. تو خيال كردهای اينها كه در منطق مردم به اين شكل هست ، حتما درپيشگاه الهی هم همينجور است كه پيش تو هست ؟ ! « ان الله خبير بما تعملون »اينجاست كه علمای اخلاق اسلامی با الهام ازاين آيه مسألهای را مطرح میكنند كه میگويند ام المسائل اخلاق است ، مادرهمه مسائل اخلاقی است ، و آن " مراقبة " است . " مراقبة " يعنی باخود معامله يك شريكی را بكن كه به او اطمينان نداری و هميشه بايدمواظبش باشی . مثل يك بازرسی كه در اداره است . يعنی خودت را بهمنزله يك اداره تلقی كن ، و خودت را به منزله بازرس اين اداره [ تلقینما ] كه تمام جزئيات را بايد بازرسی و مراقبت كنی . " مراقبه " چيزی است كه هميشه بايد همراه انسان باشد ، |