هم حاضر نيست يك ريال از آن مال بدهد . آيا علی ( ع ) دو صفت متضادداشت ؟ نه ، اين دو صفت ، از نظر خلق متضاد نبود . رفتن و زحمت كشيدن: غنيمت جنگی به دست آوردن يا قنات جاری كردن و حتی از راه عملگی پولبه دست آوردن و بعد آن را به ديگری دادن ، اين جود است ، و بيتالمالمسلمين را به دقت نگهداری كردن و حتی آن شمعی را كه مربوط به بيتالمالاست ، هنگام كار شخصی خاموش كردن ، امانتداری است نه بخل ، كه وقتیآنجا مشغول رسيدگی به حساب بيتالمال است و شمع هم از بيتالمال روشناست ، چند نفر وارد میشوند كه كار خصوصی دارند و كارشان مربوط به كاربيتالمال نيست ، فورا شمع را خاموش میكند ، چرا خاموش كردی ؟ اين شمعمربوط به بيتالمال است ، شما كار خصوصی داريد ، اين كار به آن مربوطنيست . پس بگويند چه آدم ممسك پول پرستی است ، از اينكه شمعی مصرفبشود مضايقه دارد ! نه ، اين جور نيست . اگر اين جور باشد ما بايد عثمانرا خيلی سخی و جواد بدانيم كه بيتالمال مسلمين را همين جور اورت به اينطرف و آن طرف میداد . هر انسانی در آن مالی كه نسبت به آن مالامانتدار است بايد ممسك باشد ، ولی به اين معنا كه رفتارش ممسكانهباشد نه اينكه خلقش امساك باشد . اين به خلق ارتباط ندارد . پس اين حديث كه سه چيز را از خلقيات مسلم زن ذكر كرده است : كبر وجبن و بخل ، و اينها را در مورد زن و مرد به دوگونه توصيف نموده است بااصل نسبی نبودن اخلاق منافاتی ندارد . در مورد جبن عرض كرديم كه نقطهمقابلش كه شجاعت و قوت و نيرومندی است ، |