میخواهد خدا را به خاطر خشنوديش عبادت كند ، او چيز ديگری است . ولیمشتری " « رضوان من الله اكبر »" طبعا همه مردم نيستند بلكه نصف مردمهم نيستند ، يك اقليت مترقی مشتری آن هستند . برای اكثريت مردم ، راهعملی همين است كه از بهشتهايی كه در آنها [ لذات ] جسمانی است سخن بهميان آيد . البته قرآن كه اين را گفته ، نه فقط برای اين است كه مردمتربيت شوند ، قرآن خودش میگويد هرگز در كلام ما باطل و دروغ و لو دروغمصلحتی نيامده ( العياذبالله ) كه كسی خيال كند - و بعضی اشخاص گفتهاند- كه قرآن كه اينها را گفته ، خواسته مردم را وادار به كار نيك كند ،هدف خوب دارد و برای هدف خوب هرگونه حرفی را میشود زد . « لا يأتيهالباطل من بين يديه »( 1 ) محال است در سخن خدا يك دروغ و يك باطلبيايد و لو آنكه خيال بكنی كه آن دروغ و باطل برای يك مصلحت اجتماعیاست . نه ، [ سخن قرآن درباره لذات جسمانی بهشت ] حقيقتی است . اصلااكثر مردم از اين حد جسمانيت و شهوات جسمانی بالاتر نمیروند و به همينجهت ، نشئهشان چنين نشئهای است . آنهايی كه بالاتر میروند ، میروند درنشئه بالاتر از بهشت جسمانی . نقش عبادت در تربيت نتيجهای كه میگيريم اينست كه درباب عبادت و نيايش اگر انسان علاقمندبه تربيت خودش و فرزندانش به تربيت اسلامی هستپاورقی : . 1 سوره فصلت ، آيه . 42 |