اين كار شما مقدمهای است كه او كار خودش را انجام دهد . اين ، عنواناعانت به اثم دارد نسبت به او . پس فرق است ميان اينكه شما نقشهسينما را برای اقدام خودتان تهيه بكنيد و بعد خودتان كار را انجام ندهيد، يا برای ديگری تهيه بكنيد و ديگری هم بالاخره انجام ندهد ، كه گناهنيست ، و اينكه شما در مرحله فكر و نقشه به او كمك بدهيد و او هم ازفكر و نقشه شما استفاده كند و به مرحله عمل برساند . اين خودش گناه استاز باب اينكه اعانت ديگری است به گناه ، يعنی كمك كردن ديگری است بهگناه . اين مثل اعانت ظلم است . چرا اعانت ظلم حرام است ؟ چرا حتی آنكسی كه دوات ظالم را ليقه كند : « من لاق له دواتا » ( قديم معمول بود كهدواتها را ليقه میكردند ) او هم معصيت كرده ؟ چون اعانت به ظالم است ،نوعی تقويت و كمك رساندن به او در گناه است . بنابراين اين دو باهمديگر فرق میكند . اما اينكه اصل مطلب " اشكال ندارد " به اين معناست : فرقی كه ميانكار خير و كار شر هست ، اين جهت است كه اگر انسان تصميم به كار خيربگيرد ولی بعد موفق به انجام آن نشود برايش ثواب مینويسند ، با آنكه آنكار را انجام نداده . اين تفضل الهی است . شما تصميم به يك كار خيرمیگيريد ، وقتی میخواهد به مرحله عمل برسد مانع پيدا میشود . اينجا برایشما ثواب مینويسند . ولی در كار بد ، اگر شما در مرحله تصميم باشيد وخود كار صورت نگيرد ، به پای شما گناه نوشته نمیشود ، و اين تقريبا عفویاست در اينجا . |