اين كه عرض كرديم كه فكر گناه ، گناه نيست ، مقصود اين است كه فكرهر گناهی خود آن گناه نيست . مثلا برای شرابخوار عقابی در دنيا قراردادهاند و عقابی در آخرت . صحبت اين است كه اگر كسی تصميم گرفتالعياذ بالله به شرابخواری ولی بعد نشد و مانع پيش آمد ، آيا در دنيا مااين آدمی را كه الان خودش را آماده كرده بود برای مشروبخواری ولی مثلا بادوزيد و شيشه را شكست و او نخورد ، میتوانيم تازيانه بزنيم يا نه ؟ ممكناست كسی به او بگويد : تو كه تصميم داشتی ، تمام مقدمات را هم فراهمكردی ، و اگر اين باد نيامده بود و اين شيشه را نينداخته بود قطعامیخوردی ، بنابراين از نظر تو تفاوتی نيست ، پس ما میتوانيم تو راهشتاد تازيانه بزنيم . از نظر دنيا میگويند نه ، چون وقوع پيدا نكرده ،از نظر آخرت هم نفس شرابخواری مجازات دارد . آيا در آخرت ، اين آدممجازات يك شرابخوار خواهد شد ؟ يا مجازات شرابخوار نمیشود . ولی دركار خير اينجور است كه اگر كسی كار خيری را قصد بكند ، ولو انجام ندهد ،وعده دادهاند كه در قيامت ثواب آن عمل خير را به او میدهند ، و اينتفضل الهی است . اما در اينكه نيت بد ، خودش بد است ، بحثی نيست .شك ندارد كه نيت بد خودش بد است ، گذشته از اينكه نيت بد است كهانسان را میكشاند به خود بد ، چون هر كاری اول فكرش در انسان پيدا میشودو بعد انسان وارد عمل میشود . در احاديث ما اين قضيه وارد شده كه عيسیبن مريم گفت : ايهاالناس ! مردم به شما گفتهاند كه گناه نكنيد ، منمیگويم خيال گناه را هم در خاطرتان راه ندهيد . از نظر اسلامی هم كه شكندارد هر خاطرهای كه انسان را از خدا غافل كند بد است ، تا چه رسد كه |