« فتردی »( 1 ). به موسی بعد از پيغمبری هشدار میدهد كه " مردم بیايمانمانع تو نشوند " . اين مانعيت غير از مانعيت زوری و جبری است كه مثلافرعون به زور نگذارد تو كارت را بكنی ، چون دنبالش دارد : « واتبع هواهفتردی ». ای موسی ! بیايمانها تو را از راه بدر نكنند كه تو هم دنبالهوی بروی و هلاك بشوی . از اين آيه استنباط كردهاند كه هشداری به موسی دادهاند كه خلاصه مواظبو مراقب تأثير سوء آدمهای بد باش . البته معنايش اين نيست كه ازآدمهای بد كناره بگير ( پس كی را دعوت بكند ؟ ! ) بلكه توجه دادن بهآثار بد معاشرت با آدمهای بد است . بنابراين انسان در معاشرت [ بايد انتخاب داشته باشد ] كه اين معاشرتاخلاقی غير از معاشرت معلم است با متعلم ، و غير از معاشرت مربی بازيردست خودش است . مقصود انيس گرفتن است . هر كسی در دنيا رفيق دارد، رفيقی كه با او انس دارد و معاشر است ، و بايد هم انسان رفيق داشتهباشد . انسان برای تربيت و اخلاق خودش ، در معاشر و انيس و رفيق همبايد انتخاب داشته باشد . حديثی از عيسی عليهالسلام در احاديث ما وارد شده است كه گروهی ( شايد همان حواريين بودهاند )از عيسی بن مريم سؤال كردند : يا روح الله من نجالس ؟ با كی ما مجالستكنيم ؟ جواب داد : « من يذكركم الله رويته »پاورقی : . 1 سوره طه ، آيه . 16 |