نگهداری میكند . « واذا كانت جبانة فرقت من كل شیء يعرض لها » ( 1 ) .و اگر ترسو و جبان باشد از هر حادثهای كه پيش میآيد كنار میكشد و احتياطمیكند . پاسخ ابتدا مطلبی را عرض میكنم ، اگر چه اگر اين مطلب را بگويم ممكن استخيال كنيد كه من میخواهم بگويم كه اين حديث چندان قوی نيست . ولیاينطور نيست . ما بايد ببينيم كه اين جمله ، اولا معنی و مفهوم واقعيشچيست و حضرت چه میخواهد بگويد ؟ ثانيا آيا با ساير تعليماتی كه در متناسلام هست و از آن جمله كلمات خود ايشان وفق میدهد يا نه ؟ مقدمهای كهمیخواهم عرض كنم اين است : تعبيری دارند علمای ادب - و غير علمای ادب هم اين حرف را میزنند - وآن اين است كه میگويند در تعبيرات زبان عربی ( در فارسی هم لابد هست ،و در هر زبانی هست ، چون در واقع مربوط به بشر است نه مربوط به يكزبان خاص ) در الفاظی كه مربوط به حالات روانی انسان است ، گاهی لفظ رابه كار میبرند نه به اعتبار خود آن حالتروانی ، بلكه به اعتبار اثری كهمعمولا در آن حالت روانی از انسان سرمیزند . مثلا مهربانی . خود مهربانیيا رحم ( در زبان عربی ) يك حالت روانی است ، و احساسی است در انسان. گاهی اين كلمه به كار برده میشود در مورد خود اين احساس بهپاورقی : . 1 نهجالبلاغه فيضالاسلام ، حكمت . 226 |