رفتار كنند اما نمیخواست كه آنها واقعا متكبر باشند . مثال ديگر : دستور داده شده است كه در ميدان جنگ متكبرانه رفتار كنيد، يعنی رشيد و بیاعتنا راه برويد ، درست مثل يك آدم متكبر ، كهاميرالمؤمنين ظاهرا در جنگ خندق بعد از آنكه عمرو را كشت ، وقتی كه ازميدان به طرف مسلمين میآمد قدمها را آهسته برمیداشت و خودش را خيلیرشيد گرفته بود و متكبرانه میآمد . پيغمبر اكرم فرمود : اين نوع ، راهرفتنی است كه خداوند جز در اين موقع آن را مبغوض میدارد . اين ، رفتار متكبرانه است ، ولی اسلام خود تكبر را در ميدان جنگ هممبغوض میدارد ، و در همه جا مبغوض میدارد . هيچيك از افرادی كه واردفقه الحديث هستند ، نگفته است كه خود تكبر به عنوان يك خلق و خوی ويك حالت روانی ، استثناء پذير است ، در ميدان جنگ خوب است ، در غيرميدان جنگ بد است ، در كجا خوب است ، در كجا بد . پس " تكبر " در اين موارد يعنی رفتار متكبرانه . اينجا هم در موردزن - به قرينه اينكه میگويد : " لم تمكن من نفسها " - نمیگويد زن خوباست متكبر باشد مطلقا ، حتی با زنان ديگر . نه ، زن با زنان ديگر نبايدمتكبر باشد . با محارم خودش چطور ؟ با شوهرش ، با پدرش ، با برادرش ،با عمويش ، با دايیاش . بديهی است كه با اينها نيز نبايد متكبر باشد .انسان هم كه دو جور خلق نمیتواند داشته باشد . آدم يا متكبر است يامتكبر نيست . اين حديث میگويد زن در مقابل مرد نامحرم رفتارش متكبرانهباشد . البته " زهو " كه اينجا آمده با كلمه " تكبر " كمی فرق دارد ،يعنی رفتارش بزرگ منشانه باشد ، |