مقصود از كتاب هر چه هست ، مطلق كتاب است [ يا قرآن ] بالاخره كتاب وحكمت با يكديگر توأم شده است . " حكمت " دريافت حقيقت است و دراين بحثی نيست . بحث اينكه چی حكمت است و چی حكمت نيست بحث صغرویاست . هر دريافت حقيقتی را حكمت میگويند . « يؤتی الحكمة من يشاء ، ومن يؤت الحكمة فقد اوتی خيرا كثيرا »( 1 ).پس در اين جهت كه اسلام به طور كلی دعوت به تعليم و تعلم كرده است ،يعنی هدف اسلام و جزء خواستههای اسلام عالم بودن امت اسلامی است بحثینيست ، " « طلب العلم فريضة علی كل مسلم » " از مسلمات احاديث نبویاست ، و " مسلم " در اينجا خصوصيت ندارد و مقابل " مسلمه " نيست (2 ) . پاورقی : . 1 سوره بقره ، آيه . 269 [ خدا به هر كس كه بخواهد حكمت میدهد ، وكسی كه به او حكمت داده شد ، خير فراوانی به او عطا شده است ] .. 2 اصلا صيغه مذكر در زبان عربی برای خصوص مرد وضع نشده . صيغه مذكروقتی كه در مقابل مؤنث قرار بگيرد اختصاص به مرد دارد ، ولی وقتی كهمقابل مؤنث قرار نگيرد معمولا برای اعم است ، مثل مواردی كه در قرآنآمده : قل هل يستوی الذين يعلمون والذين لا يعلمون »( 1 ) . آيا در اينجا مقصود از الذين يعلمون »اينست كه مردانی كه میدانند ، يا كسانی كه میدانند ؟ معلوم است : كسانی كه میدانند . آيه ديگر : امنجعل الذين آمنوا وعملوا الصالحات كالمفسدين فی الارض ام نجعل المتقينكالفجار ( 2 ) »> . 1 سوره زمر ، آيه . 9 . 2 سوره ص ، آيه . 28 |