تعليم و تربيتهای دينی و مذهبی وجود دارد و در تعليم و تربيتهای غيرمذهبیوجود ندارد و نمیتواند هم وجود داشته باشد . مطلبی را علمای اخلاق میگويندو عرفاء فوق العاده روی آن تكيه دارند و در متون اسلامی توجه زيادی بدانشده است ، و آن چيزی است به نام " مراقبه و محاسبه " . در آموزش وپرورشهای غيرمذهبی اينگونه مفاهيم پيدا نمیشود ، مراقبه و محاسبه اصلامفهوم ندارد و طرح نمیشود ، ولی در تعليم و تربيت دينی چون اساس ،مسأله خدا و پرستش حق است ، قطعا اين مسائل مطرح است . در قرآن كريم آيهای داريم كه من اين آيه را شايد مكرر طرح كرده باشم ،چون آن دورهای كه ما قم بوديم ، عالم بزرگی كه اخلاق میگفت ( 1 ) يكمدتی روی اين آيه تكيه كرده بود ، و چون اين آيه بيشتر به گوشمان خورده وبيشتر روی آن فكر كردهايم ، گوئی يك جلوه ديگری در ذهن من دارد . ازآيات آخر سوره مباركه حشر است ، قبل از آن آيات توحيدی اين آيه است :« يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد ، و اتقواالله ان الله خبير بما تعملون ، و لا تكونوا كالذين نسوا الله فانسيهمانفسهم اولئك هم الفاسقون »( 2 ) . ای اهل ايمان ! تقوای الهی داشته باشيد . « و لتنظر نفس ما قدمت لغد. ( منظورم در مراقبه و محاسبه ، اين كلمه است ) و همانا قطعا و شديداهر كس دقت كند ( 3 ) در آنچه كه برای فردا پيش پاورقی : . 1 [ مقصود امام خمينی است ] . . 2 سوره حشر ، آيات 18 و . 19 . 3 " نظر " در يك مواردی مفهوم دقت را میدهد نه مفهوم نگاه تنها . |