خوب از بد ، و ريز و درشت كردن ، از آن وقت عقل به معنی واقعی به كارمیافتد . سخن بوعلی سينا دو جمله خوب از بوعلی سينا در اين زمينه هست كه هر دو در كتاب [اشارات ] است . يكی اين كه : من تعود ان يصدق بغير دليل فقد انخلع من كسوش الانسانية . هر كس كه عادت كرده حرف را بدون دليل قبول كند ، او از لباس آدمیبيرون رفته ، يعنی آدم حرف را بدون دليل نمیپذيرد . نقطه مقابلش :كسانی كه عادت دارند هر چيزی را بیدليل انكار كنند . اين هم بد است .میگويد : كل ما قرع سمعك من العجائب فذره فی بقعة الامكان ما لم يذدك عنه قائمالبرهان . اگر يك چيز عجيبی شنيدی ، مادامی كه دليلی بر امكان يا عدم امكانشنداری رد نكن و قبول هم نكن ، بگو ممكن است باشد . انسان واقعی آن استكه قبول و ردش بر معيار دليل باشد ، و هر جا كه دليل نبود " لا ادری "و " نمیدانم " بگويد .لزوم توأم بودن عقل و علم حديث ، خيلی مفصل است ، من قسمتهايی از آن را عرض میكنم . بعد امام فرمود : ولی به عقل تنها هم نبايد اكتفا كرد ، عقل را بايد باعلم توأم كرد ، چون عقل يك حالت غريزی و طبيعی دارد كه |