میفرمايد : « و لا تكونن عليهم سبعا ضاريا تغتنم اكلهم ، فانهم صنفان :اما اخ لك فی الدين و اما نظير لك فی الخلق » ( 1 ) . نسبت به آنان (مردم مصر ) جانور درنده نباش كه خوردن آنها را غنيمت بدانی ، كه آنانبر دو دستهاند : يا با تو برادر دينیاند و يا در آفرينش مانند تو هستند. زيرا عدل ، تنها پايه انسانی ندارد بلكه پايه جهانی دارد . اميرالمؤمنين پيرمرد كوری از اهل ذمه را ديدند كه گدائی میكند .فرمودند : اين چرا گدايی میكند ؟ گفتند : مردی يهودی است ، تا وقتی كهتوانسته كار كرده ، حالا ناتوان شده و گدايی میكند . فرمود : عجب ! تاوقتی كه میتوانست كار كرد ، حالا كه نمیتواند گدايی كند ؟ ! دستور دادنداز بيتالمال چيزی برايش مقرر كردند . اين در واقع نوعی بازنشستگی است.غرض اينست كه احسان و كمك [ به كافر ] آنجا كه موجب تضعيف جبهه حقنشود مانعی ندارد . چقدر در روايات داريم كه يهودی يا مسيحیئی كه مسلمانشده بوده نزد امام آمده است كه با پدر و مادرم چگونه رفتار كنم ؟گفتهاند بايد مثل سابق بلكه بهتر رفتار كنی . پاورقی : . 1 نهجالبلاغه ، نامه . 53 |