جهنم و برای بهشت بايد باشد ؟ آيا من بنده سپاسگزار نباشم ؟ از جمله كلمات پيغمبر اكرم درباب ارزش معنوی عبادت اينست كه :« افضل الناس من عشق العبادش و عانقها و باشرها بجسده و تفرغ لها » .بهترين مردم آن كسی است كه به پرستش و نيايش عشق بورزد ( 1 ) .همچنين حضرت رسول میفرمايند : « طوبی لمن عشق العبادش » خوشا به حالكسی كه به عبادت عشق بورزد ، عبادت به صورت معشوقش دربيايد « واحبهابقلبه » و از صميم قلب عبادت را دوست داشته باشد « وباشرها بجسده » وبا بدنش به آن بچسبد . مقصود اينست كه عبادت فقط يك ذكر قلب بهتنهايی نيست ، خود عبادت عملی : ركوع كردن ، سجود كردن ، قنوت كردن ،نوعی عشقورزی عملی است و تفرغ لها " تفرغ " از ماده فراغ است ) خودشرا فارغ كند برای عبادت ، خالی كند از همه چيز جز عبادت ، يعنی آن وقتیكه پاورقی : . 1 كلمه " عشق " در تعبيرات اسلامی خيلی كم آمده كه بعضيها اساساروی همين جهت گفتهاند كه اصلا اين كلمه را نبايد استعمال كرد و بااستعمال زياد شعرا هم مخالفت میكنند و میگويند كلمه حب و دوستی را بايدبه كار برد نه كلمه عشق . ولی ديگران جواب دادهاند كه كلمه عشق دراصطلاحات دينی كم به كار رفته نه اينكه هيچ به كار نرفته . از جملهمواردی كه به كار رفته ، همين جا است كه عرض كردم . يكی ديگر آن جملهمعروفی است كه نوشتهاند اميرالمؤمنين در وقتی كه از صفين برمیگشتند يابه صفين میرفتند ( ترديد از من است ) به سرزمين كربلا كه رسيدند ، مشتی از خاك را برداشتند و بو كردند و بعد فرمودند: و اهالك ايتها التربه(خوشا به تو ای خاك) ههنا مناخ ركاب و مصارع عشاق » اينجا جايی استكه بارهايی فرود خواهد آمد ، سوارهايی به اينجا كه میرسند بارشان را فرودمیآورند ، و اينجا خوابگاه عاشقانی است . بعد جملههايی فرمود كه آنجملهها كاملا میرساند كه حضرت نظر به حادثه كربلا داشتهاند . |