استفاده كرد ؟ يعنی تا چه اندازه ملاحظات روانی در تعليمات اسلامی منظورشده است ؟ مثلا در تعليم و تربيت كودك چه دستورهايی رسيده و در آندستورها چقدر واقع بينی و ملاحظات روانی رعايت گرديده ، و درگذشته ،تعليم و تربيتهای قديمی ما چقدر منطبق با تعليمات اسلامی بوده و چقدرنبوده ، و تعليم و تربيتهای امروز ما چقدر منطبق است ؟ پرورش عقل مسأله اول كه بايد بحث كنيم همان مسأله پرورش عقل و فكر است . دراينجا ما دو مسأله داريم ، يكی مسأله پرورش عقل ، و ديگر مسأله علم .مسأله علم همان آموزش دادن است . " تعليم " عبارت است از ياددادن . از نظر تعليم ، متعلم فقط فراگيرنده است و مغز او به منزلهانباری است كه يك سلسله معلومات در آن ريخته میشود . ولی در آموزش ،كافی نيست كه هدف اين باشد . امروز هم اين را نقص میشمارند كه هدفآموزگار فقط اين باشد كه يك سلسله معلومات ، اطلاعات و فرمول در مغزمتعلم بريزد ، آنجا انبار بكند و ذهن او بشود مثل حوضی كه مقداری آب درآن جمع شده است . هدف معلم بايد بالاتر باشد و آن اينست كه نيروی فكریمتعلم را پرورش و استقلال بدهد و قوه ابتكار او را زنده كند ، يعنی كارمعلم در واقع آتشگيره دادن است . فرق است ميان تنوری كه شما بخواهيدآتش از بيرون بياوريد و در آن بريزيد تا اين تنور را داغ كنيد ، و تنوریكه در آن ، هيزم و چوب جمع است ، شما آتشگيره از خارج میآوريد ، |