و مادر ، تنها اين را دوست ندارند كه بگويند مطابق ميل اين رفتار میكنيم. اگر ميل هم مقياس باشد ، ميل افراد ديگر را نيز بايد در نظر بگيرند .يعنی آن كسی كه میخواهد از روی كمال محبت با بچههای خودش رفتار بكند ،گذشته از اين كه ميل نبايد مقياس باشد بلكه مصلحت بايد مقياس باشد ،همچنين مصلحت جمع بايد مقياس باشد نه مصلحت فرد . و چقدر موارد مامیبينيم كه مصلحت جمع با مصلحت فرد جور درنمیآيد . يعنی اگر مصلحت يكفرد را در نظر بگيريم ، مصلحت افراد ديگر و بلكه مصلحت آن سازمان وجامعهای كه اين فرد جزء آن است از بين میرود و در نهايت ، خود آن فردهم صدمه میبيند ، اين است كه در مواردی مصلحت فرد فدای مصلحت جامعهمیشود . و از اينجاست كه در مواردی خود محبت كه گفتيم ريشهاش قصد خيرو احسان داشتن است ايجاب میكند عدم نرمی را ، ايجاب میكند خشونت را ،ايجاب میكند حداكثر آنچه را كه طرف آن را برای خودش بدی تلقی میكند ،مثلا اعدام را ، آنجا كه پای مصلحت جمع در ميان است . فلسفه قصاص ببينيد اين تعبير قرآن راجع به مسأله قصاص چه تعبير جامعی است !میدانيم قرآن در قانون جزائی خود طرفدار قصاص است . در مواردی كه كسیبا عمد و بدون هيچ عذری بیگناهی را ، نفس محترمی را از بين میبرد اسلاماجازه قصاص میدهد كه او را به مجازات آن شخص اعدام بكنند . در اينجا اين مسأله پيش میآيد كه حالا او يك نفر را |