است ممكن است كسی ] سئوال كند كه روح از بدن بدون روح اشرف است ( ازيك لاشه ، چون بدن بدون روح يك لاشه است ) يا از بدن با روح اشرف است؟ روح تنها كه نمیتواند از بدن با روح اشرف باشد ، چون بدن با روح همانروح را دارد با يك چيز ديگری . جواب اينست كه نه ، مقصود اينست كهاين موجود مركب از روح و بدن ، آن جزئش بر اين جزئش شرافت و برتریدارد . اين نهايت اهتمام اسلام به نيت را میرساند كه عمل بايد توأم با نيتباشد ، توأم با توجه باشد كه انسان بفهمد چه میكند و عمل را به صورتناآگاهانه انجام ندهد . خاصيت عادت علمای روانشناسی میگويند : يك كار همين قدر كه برای انسان عادت شد ،دو خاصيت متضاد در آن به وجود میآيد . هر چه كه بر عادت بودنش افزودهشود و تمرين انسان زيادتر گردد ، كار ، سهلتر و سادهتر انجام میشود . يكماشين نويس كه به ماشين نويسی عادت میكند ، هر چه بيشتر عادت میكند ،كار ، سريعتر و سهلتر برايش صورت میگيرد ، ولی هر چه بيشتر عادت میكند، از توجهش كاسته میشود ، يعنی از اينكه اين عمل او يك عمل ارادی و ازروی توجه باشد كاسته میشود و به يك عمل غيرارادی نزديكتر میگردد .خاصيت عادت اين است . اينكه در اسلام به مسئله نيت تا اين اندازه توجهشده ، برای جلوگيری از اين است كه عبادتها آنچنان عادت نشود كه بهواسطه عادت ، به يك كار طبيعی و غير ارادی و غيرفكری و غير هدفی و كاربدون توجه كه هدف درك |