« رحماء بينهم »( 1 ) . اگر بناست مرز قائل شدن بد باشد ، اينجا هم بداست و كار ضد اخلاق است . جواب اين است : واقعا هم اگر اين مسئله بخواهد به صورت يك تعصبظاهر شود ، يعنی شخص تعصب داشته باشد در مورد هر كسی كه در زير لوایاسلام است ، و بالنتيجه تعصب داشته باشد عليه هر كسی كه در زير لوایاسلام نيست ، خيرخواه آن باشد و بدخواه اين ، چنين چيزی خوب نيست واسلام هم آن را نخواسته است . اسلام خواسته كه ما خيرخواه همه مردم و همهافراد بشر حتی كفار باشيم . دشمنی با كافر اگر از بدخواهی سرچشمه بگيردضداخلاق است . ما حتی نبايد بد كافر را بخواهيم ، بلكه بايد مثل پيغمبراكرم باشيم كه فرمود : " من دلم به حال اينها میسوزد كه چرا به آنچه كهخير و حق خودشان است نمیرسند " . ولی وقتی كه اينها خود هدايت نمیشوند و گذشته از اين به صورت خار درسر راه ديگران درمیآيند ، بايد به اينها به چشم يك مانع نگاه كرد ، ولینبايد بدخواهشان بود . حتی انسان ، بدخواه ابوجهل هم نبايد باشد و مثلابگويد خدا نكند كه ابوجهل مسلمان شود و به شهادت برسد . نبايد آرزو كنيمكه ابوجهل يا ابوجهل مانندها يك وقت راه به حق پيدا نكنند . يزيد بنمعاويه هم وقتی كه از زينالعابدين ( ع ) سئوال میكند كه آيا من اگر توبهكنم توبه من قبول است يا نه ، حضرت میفرمايند : بله قبول است . يعنیاو هم بدخواه يزيد نيست كه آرزو كند كه چون يزيد قاتل پدرش میباشدتوفيق توبه پاورقی : . 1 سوره فتح ، آيه . 29 |