میگويی ؟ لابد میگويی وجود دارد . اگر بگويند به چه دليل ، آيا میگويی منكتاب " وسائل " را كه باز میكنم میبينم در آنجا نوشته حضرت امام جعفرصادق فرموده خدا وجود دارد ؟ ! انكار عقل مستقل براساس اصالت حس ، يكراهی است ، ولی انكار اصالت عقل براساس اصالت حديث ، به هيچ وجهنمیتواند قابل قبول باشد ، چون اساسیترين مسائل اسلامی ما ، غيبترين [آنهاست ] . خود قرآن تعبيرش " غيب " است : « الذين يؤمنون بالغيب( 1 ) . غيب را چگونه میشود با حديث اثبات و استدلال كرد ؟ ما خودامام جعفر صادق را به اين دليل قبول داريم كه میگوييم او امام است . چراامام است ؟ میگوييم چون وصی پيغمبر است و پيغمبر ، ائمه را معين كرده .پيغمبر را به چه دليل قبول داريم ؟ میگوييم او را خدا فرستاده . خودپيغمبر با دليل عقل بايد برايمان ثابت بشود . خدا به دليل عقل بايدثابت بشود ؟ اول بايد خدايی ثابت بشود ، پيغمبری ثابت بشود و بعد امامجعفر صادق ثابت بشود و آنگاه حديثی را كه از امام جعفر صادق روايت شده، اگر حديث درستی هست قبول بكنيم . اما اگر بخواهيم كارمان را از اول از حديث شروع كنيم ، به هيچ جانمیرسيم . عكسالعمل افراط معتزله اين نكته را عرض بكنم كه هميشه افراط و تفريط ها منشأ خرابی میشود .معتزله كه طرفدار عقل شدند ، مقداری در كارها افراطپاورقی : . 1 سوره بقره ، آيه . 3 |