كردند گفتند بعضی احاديث صحيح است ، بعضی موثق است ، بعضی ضعيف استو بعضی حسن ( هر كدام يك اصطلاح خاصی داشتند ) ، حديث صحيح را اين جورمیشود با آن عمل كرد ، حديث موثق را اين جور ، و حديث ضعيف اعتبارندارد . [ ملا امين ] گفت : اين مزخرفات چيست ؟ ! حديث ديگر ضعيف وغير ضعيف ندارد ، هر چه كه حديث است معتبر است . پيروزی اجتهاد بر اخباريگری درست نظير نهضت احمد حنبل و ابن تيميه در ميان اهل تسنن ، به وسيلهملاامين استرآبادی در ميان ما پيدا شد . البته اين نهضت بعدها به وسيلهعلمای بزرگی كه يكی از آنها مرحوم وحيد بهبهانی است سركوب شد . وحيدبهبهانی استاد بحرالعلوم بوده و در دوره بعد از صفويه میزيسته است . اينمرد از آن كسانی است كه نهضت تعقل و اجتهاد را در مقابل اخباريينپايهگذاری كرد و از نو اجتهاد را در مقابل اين جمود قشری گری زنده كرد .و بعد از او مرحوم شيخ انصاری كه او را استاد المتأخرين میگويند ، آخرينضربه را به نفع اجتهاد و عليه اخباريگری وارد كرد ( 1 ) به طوری كه ديگربعد از آن ، اخباريين كمر راست نكردند ( 2 ) . ولی فكر اخباریگری به كلیاز بين نرفته . حتی در بسياری از مجتهدين نيز افكار اخباریگری هنوز نفوذدارد و بقايايش در افكار آنها هست .پاورقی : . 1 نقطه مقابل " اخباريين " ، " مجتهدين " هستند . میگويندمجتهدين و اخباريين . . 2 البته الان هم در گوشه و كنار هستند . |