سلامت لطمه وارد میآورد ، و خلاصه برايش محرز است كه اعتياد به سيگارضرر دارد ، فتوا میدهد كه حرام است . خود همين آقايان هم كه اعتياددارند ، وقتی مريض میشوند و به طبيب مراجعه میكنند و طبيب به آنهامیگويد سيگار ضرر دارد ، میگويند چون طبيب گفته ، من شبهه میكنم و ديگرحرام است و نمیكشم . اصل كلی است ، به خصوصيات مسائل كاری ندارم . ايناصل كلی در اسلام هست كه هر چيزی كه برای جسم انسان زيان داشته باشد حراماست . و برعكس ، در سنت ، زياد میبينيم كه خوردن فلان ميوه يا فلان سبزیمثلا مستحب است چون دندانها را محكم میكند ، ديگری فلان بيماری را از بدنبيرون میبرد ، و اين موارد در سنت زياد است كه ملاك يك حرام يا يكمستحب و يا يك مكروه ، زيان رساندن ، يا مفيد بودن و يا مفيد نبودناست . فلان چيز چون برای معده خوب است مستحب است . بنا بر اين پرورش جسم در حدود پرورش علمی ، بهداشت ، سلامت و تقويتجسم كه جسم نيرو بگيرد ، يك كمال است . میدانيم همه كسانی كه از نظربدن نيرومند بودهاند ، اين نيرومندی برايشان كمال شمرده شده است . مثلااميرالمؤمنين نيرومند بوده و نيروی بدنی داشته است ، و اين جزء كمالاتآن حضرت است . پرورش جسم و تن پروری ممكن است بگوئيد اگر اسلام طرفدار رشد جسم است پس چرا اينقدر میگويند" تن پروری " بد است . تن پروریئی كه بد |