سيستم آموزشی قديم و پرورش عقل اغلب سيستم آموزشی قديم خودمان همين جور بوده . شما میبينيد كه افرادی- حال يا به علت نقص استعداد و يا به علت نقص تعليم و تربيت - نسبتبه آن معلوماتی كه آموختهاند درست حكم ضبط صوت را دارند . كتابی رادرس گرفته ، خيلی هم كار كرده ، خيلی هم دقت كرده ، درس به درس آن راحفظ كرده و نوشته و ياد گرفته ، بعد مثلا مدرس شده و میخواهد همان درسرا بدهد ، آنچه كه در اين كتاب و در حاشيهها و شرح آن بوده ، همه رامطالعه كرده و از استاد فراگرفته است . هر چه شما راجع به اين متن و اينشرح و اين حاشيه بپرسيد ، خوب جواب میدهد ، يك ذره كه پايتان را آنطرف بگذاريد ، او ديگر لنگ است ، معلوماتش فقط همين مسموعات است واگر مطلب ديگری در جای ديگر باشد كه او بخواهد از اين مايههای معلوماتخودش آنجا نتيجهگيری بكند عاجز است . و بلكه من ديدهام افرادی را كه برضد آنچه كه اينجا ياد گرفتهاند آنجا قضاوت میكنند . و لهذا شما میبينيدكه يك عالم ، مغزش جاهل است . عالم است ولی مغزش مغز جاهل است .عالم است ، يعنی خيلی چيزها را ياد گرفته ، خيلی اطلاعات دارد ولی آنجاكه شما مسألهای خارج از حدود معلوماتش طرح میكنيد میبينيد كه با يكعوام صد درصد عوام طرف هستيد ، آنجا كه میرسد ، يك عوام مطلق از آبدرمیآيد . |