( مكروه يا حرام ) است ، مثل افراط در خوردن ، افراط در گفتن ، افراط درمعاشرت با افراد و افراط در خوابيدن . البته بعضی از اينها مانند توصيهبه پرهيز از پرخوردن ممكن است كه علل جسمی هم داشته باشد يعنی منظوربهداشت و حفظ صحت هم در كار باشد ولی قطعا تنها آن نيست ، يعنی " قلةالطعام " در مسائل اسلامی در رديفی قرار میگيرد كه معلوم است هدف تنهابهداشت و حفظ الصحة نيست بلكه همچنين برای اين است كه روح انسان سبكترباشد و كمتر موجبات غفلت در انسان پيدا شود . شكل عبادت و برنامههای تربيتی در اسلام يك خصوصيتی هست و آن اينست كه با اينكه روح عبادت ارتباط وپيوند بنده با خدا و شكستن ديوار غفلت و توجه به خداست اما نكته جالباينست كه اسلام به عبادت شكل داده و به شكل هم نهايت اهميت را داده ودر آن شكل نيز يك سلسله برنامههای تربيتی را در لباس عبادت وارد كردهاست . مثلا از نظر اينكه قلب انسان میخواهد متوجه خدا باشد اين چه اثریدارد كه بدن انسان پاك باشد يا نباشد ؟ « ان الله ينظر الی قلوبكم و لاينظر الی صوركم » ( 1 ) . ما كه با بدن نمیخواهيم پيش خدا برويم . حالابدنمان پاك باشد يا نباشد ، ما با دل میخواهيم پيش خدا برويم ، دلمانبايد پاك باشد . ولی اسلام وقتی كه عبادت را تشريع میكند ، چون میخواهدمخصوصا عبادت هم يك اثر خاصی از نظر تربيتی داشتهپاورقی : . 1 الجامع الصغير ، ج 1 ص 74 ، با تفاوت در عبارت . حديث از رسولاكرم است . |