آن تواضعها و فروتنيهايی كه مثلا يك مرد در مقابل مرد ديگر ، يا يك زندر مقابل زن ديگر ، و يا يك زن در مقابل يك مرد محرم از خود نشان میدهدكه قدم شما روی چشم ، دل ما را روشن كرديد ، تشريف بياوريد و از اينقبيل ، برای زن شايسته نيست كه در مقابل مرد نامحرم از خود نشان دهد واينهمه خودش را كوچك كند . زن در مقابل يك مرد نامحرم كه قرار میگيردبايد خودش را بگيرد . و لهذا میفرمايد كه اگر زن با يك مرد نامحرماينطور رفتار بكند ، آن نامحرم هميشه ميان خودش و آن زن يك حريم و يكدور باش قائل میشود . پس اين تكبر مربوط به رفتار شد نه مربوط به خلق .خود حديث نشان میدهد كه اگر زن اينجور باشد مرد نامحرم را بر خود متمكننمیكند . ما يك اصلی را هميشه گفتهايم كه اسلام به طور كلی میخواهد يكحريمی - هم عملی مثل آنچه كه در مورد پوشش گفته است و هم اخلاقی مثلآنچه كه در اين جور موارد میگويد - ميان مرد و زن نامحرم وجود داشته باشد، و اين حريم جلوی آن اشتعالی را كه خطر آن هميشه وجود داشته و داردمیگيرد . پس اين ، رفتار متكبرانه است نه خود تكبر . مفهوم " جبن " در اين حديث اما مسئله جبن . مسئله جبن نيز اينجا ناظر به مسئله عفاف زن است نهمسئله جبن و شجاعت مطلقا . شجاعت به عنوان خلق روحی كه به اصطلاح معروفيعنی قوت قلب داشتن و نترس بودن و خود را نباختن در مقابل ديگران ،برای مرد ممدوح است ، برای زن هم ممدوح است . هيچ وقت اسلام نمیگويد كهمرد خوب است |