شيطان ممكن است تصور شود كه اگر در آئين زردشتی ، فكر ثنوی " يزدان واهريمن " وجود دارد ، در دين اسلام هم عقيده " خدا و شيطان " به صورتدو قطب مخالف يكديگر مطرح است . چه فرق است ميان اهريمن كيش زردشتیو شيطان دين اسلام ؟ ميان انديشه اهريمن در كيش زردشتی و آيين مزدايی ، و انديشه شيطان درآيين اسلام ، تفاوت از زمين تا آسمان است . اين مطلب نيازمند به توضيحمختصری است . در تعليمات اوستايی ، از موجودی به نام " انگره مئنيو " يا اهريمننام برده شده است و خلقت همه بديها و شرور و آفات و موجودات زيان آوراز قبيل بيماريها ، درندهها ، گزندهها ، مارها و عقربها و همچنين زمينهایبيحاصل ، خشكسالی و امثال آنها به او نسبت داده شده است نه به "آهورامزدا " كه خدای بزرگ است و نه به " سپنت مئنيو " كه رقيب "انگره مئنيو " است . از بعضی تعليمات اوستايی ظاهر میشود كه اهريمن ، خود يك جوهر قديمازلی است مانند آهورامزدا ، و به هيچ وجه آفريده آهورامزدا نيست ،آهورامزدا او را كشف كرده است ولی او را نيافريده است . اما از بعضیتعليمات ديگر " اوستا " مخصوصا قسمتی از " گاتاها " كه معتبرتريناجزای اوستا است روشن میگردد كه آهورامزدا دو موجود آفريد : يكی "سپنت مئنيو " يا خرد مقدس ، و ديگری " انگره مئنيو " يا خرد خبيث( اهريمن ) . و به هر حال آنچه از اوستا ظاهر میشود و مورد اعتقاد زردشتيان بوده وهست اين است كه موجودات و مخلوقات جهان به دو دسته خير و شر تقسيممیشوند . " خيرات " آنها هستند كه هستند و بايست باشند و خوب استكه باشند و وجودشان برای نظام عالم لازم است ، اما " شرور " آنها هستندكه هستند اما نبايست باشند ، وجود آنها سبب نقص عالم شده است و اينشرور به هيچ وجه مخلوق آهورامزدا نيستند بلكه مخلوق اهريمناند ، خواه خوداهريمن مخلوق آهورامزدا باشد و خواه نباشد . پس به هر حال اهريمن ، خالق و آفريننده بسياری از مخلوقات جهان است، قسمتی از جهان آفرينش ، جزء قلمروی او است و او خود يا يك اصل قديمازلی است و شريك و مماثل آهورامزدا است در ذات ، و يا مخلوق او استولی شريك او است در خالقيت . |