" بگو : مرگی كه از آن میگريزيد بزودی با شما ملاقات خواهد داشت ،آنگاه به سوی دانای پنهان و آشكار ، برگردانيده میشويد ، پس شما را بهكردارهايتان آگاه میسازد " . مجازات آخرت ، تجسم يافتن عمل است . نعيم و عذاب آنجا همين اعمالنيك و بد است كه وقتی پرده كنار رود تجسم و تمثل پيدا میكند ، تلاوتقرآن صورتی زيبا میشود و در كنار انسان قرار میگيرد ، غيبت و رنجانيدنمردم به صورت خورش سگان جهنم در میآيد . به عبارت ديگر اعمال ما صورتی ملكی دارد كه فانی و موقت است و آنهمان است كه در اين جهان به صورت سخن يا عملی ديگر ظاهر میشود ، وصورتی و وجههای ملكوتی دارد كه پس از صدور از ما هرگز فانی نمیشود و ازتوابع و لوازم و فرزندان جدا ناشدنی ماست . اعمال ما از وجه ملكوتی وچهره غيبی باقی است و روزی ما به آن اعمال خواهيم رسيد و آنها را باهمان وجهه و چهره مشاهده خواهيم كرد ، اگر زيبا و لذتبخش است نعيم ماخواهد بود و اگر زشت و كريه است آتش و جحيم ما خواهد بود . در حديث است كه زنی برای مسألهای به حضور رسول اكرم ( صلی الله عليهو آله و سلم ) مشرف شد ، وی كوتاه قد بود ، پس از رفتنش عايشه كوتاهقدی وی را با دست خويش تقليد كرد ، رسول اكرم ( صلی الله عليه و آله وسلم ) به وی فرمودند : خلال كن . عايشه گفت : مگر چيزی خوردم يا رسولالله ؟ ! حضرت فرمود : خلال كن . عايشه خلال كرد و پاره گوشتی از دهانشافتاد ( 1 ) . در حقيقت حضرت با تصرف ملكوتی ، واقعيت ملكوتی و اخروی غيبت را درهمين جهان به عايشه ارائه دادند . قرآن كريم درباره غيبت میفرمايد : ²و لا يغتب بعضكم بعضا ، ا يحب احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه( 2 ) . " مسلمانان از يكديگر غيبت نكنند ، آيا كسی دوست میدارد كه گوشتبرادر خويش را در وقتی كه مرده است بخورد ؟ نه ، از اين كار تنفر داريد" . پاورقی : . 1 بحار ، چاپ كمپانی ، جلد 15 ، جزء 4 ، ص . 188 . 2 حجرات / . 12 |