عمر نقل شده است . خطاب به عمر و عاص و پسرش گفت : متی استعبدتم الناس و قد ولدتهم امهاتهم احرارا . " از كی مردم را برده خويش گرفتهايد در حالی كه از مادران خويش آزادمتولد گرديدهاند " . سپس دستور قصاص صادر نمود . عمر با پسر خودش نيز همينطور رفتار نمود ، وقتی ثابت گرديد پسرششراب خورده است حد الهی را درباره او اجرا نمود . اينها عدالتی بود كه رسول خدا ( صلی الله عليه و آله و سلم ) به مسلمينآموخته بود و مسلمين هنوز آن را فراموش نكرده بودند ، و به عبارتی ديگر، چرخی بود كه رسول خدا به حركت آورده بود و تا مدت زيادی كم و بيش بههمان شكل به حركت خود ادامه میداد . اقسام شفاعت حقيقت اين است كه شفاعت ، اقسامی دارد كه برخی از آنها نادرست وظالمانه است و در دستگاه الهی وجود ندارد ولی برخی ، صحيح و عادلانه استو وجود دارد . شفاعت غلط بر هم زننده قانون و ضد آن است ولی شفاعتصحيح ، حافظ و تأييد كننده قانون است . شفاعت غلط آن است كه كسیبخواهد از راه پارتی بازی جلوی اجرای قانون را بگيرد . بر حسب چنينتصوری از شفاعت ، مجرم بر خلاف خواست قانونگزار و بر خلاف هدف قوانيناقدام میكند و از راه توسل به پارتی ، بر اراده قانونگزار و هدف قانونچيره میگردد . اينگونه شفاعت ، در دنيا ظلم است و در آخرت غير ممكن .ايرادهايی كه بر شفاعت میشود بر همين قسم از شفاعت وارد است و اينهمان است كه قرآن كريم آن را نفی فرموده است . شفاعت صحيح ، نوعی ديگر از شفاعت است كه در آن نه استثناء و تبعيضوجود دارد و نه نقض قوانين ، و نه مستلزم غلبه بر اراده قانونگزار است. قرآن اين نوع شفاعت را صريحا تأييد كرده است . شفاعت صحيح نيزاقسامی دارد كه بزودی بشرح آن میپردازيم . |