عذاب اخروی مجازاتهای جهان ديگر ، رابطه تكوينی قوی تری با گناهان دارند . رابطهعمل و جزا در آخرت نه مانند نوع اول ، قراردادی است و نه مانند نوع دوماز نوع رابطه علی و معلولی است ، بلكه از آن هم يك درجه بالاتر است .در اينجا رابطه " عينيت " و " اتحاد " حكمفرماست ، يعنی آنچه كه درآخرت به عنوان پاداش يا كيفر به نيكوكاران و بدكاران داده میشود تجسمخود عمل آنهاست . قرآن كريم میفرمايد : « يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء تود لو انبينها و بينه امدا بعيدا »( 1 ) . " روزی كه هر كس آنچه از كار نيك يا زشت انجام داده است حاضرمیبيند ، آرزو میكند كه كاش بين او و بين كار زشتش مسافت درازی فاصلهمیبود " . در جای ديگر میفرمايد : « و وجدوا ما عملوا حاضرا و لا يظلم ربك احدا »( 2 ) . " آنچه را كه انجام دادهاند حاضر میيابند و پروردگار تو به احدی ستمنمیكند " . در جای ديگر میفرمايد : « يومئذ يصدر الناس اشتاتا ليروا اعمالهم 0 فمن يعمل مثقال ذرش خيرايره 0 و من يعمل مثقال ذرش شرا يره »( 3 ) . " در اين روز مردم گروه گروه بيرون میآيند تا در نمايشگاه اعمال ،اعمال آنها به آنها ارائه داده شود . پس هر كس هموزن يك ذره ، كارنيك كند آن را میبيند و هر كس هموزن يك ذره ، كار زشت كند میبيند ".پاورقی : . 1 آل عمران / . 30 . 2 كهف / . 49 . 3 زلزال / 6 - . 8 |