قاصران و مستضعفان علمای اسلام ، اصطلاحی دارند ، میگويند برخی از مردم " مستضعفين " و يا" مرجون لامر الله " میباشند . " مستضعفين " يعنی بيچارگان ودستنارسان ، " مرجون لامر الله " يعنی كسانی كه درباره آنها بايد گفتكار اينها با خداست ، خداوند خودش به نحوی كه حكمت و رحمتش ايجابمیكند عمل خواهد كرد . هر دو اصطلاح از قرآن كريم اقتباس شده است .در سورش النساء ، آيه 97 ، 98 و 99 چنين آمده است : « الذين توفاهم الملائكة ظالمی انفسهم قالوا فيم كنتم ؟ قالوا كنامستضعفين فی الارض ، قالوا ا لم تكن ارض الله واسعة فتهاجروا فيها ؟فاولئك مأويهم جهنم وسائت مصيرا 0 الا المستضعفين من الرجال و النساء والولدان لا يستطيعون حيلة و لا يهتدون سبيلا 0 فاولئك عسی الله ان يعفوعنهم و كان الله عفوا غفورا ». در آيه اول ، جريان پرسش و پاسخ مأموران الهی با بعضی از مردم پس ازمرگ آنها مطرح است . فرشتگان از آنها میپرسند شما در دنيا در چه وضعیبسر میبرديد ؟ آنها معتذر میشوند كه ما مردمی بيچاره بوديم ، دستمان بهكسی و چيزی نمیرسيد . فرشتگان میگويند شما مستضعف نيستيد ، زيرا زمينخدا فراخ بود و شما میتوانستيد از آنجا مهاجرت كرده به نقطهای برويد كههمه جور امكان در آنجا بود ، پس شما مقصريد و مستوجب عذاب . در آيه دوم وضع برخی مردم را ذكر میكند كه واقعا مستضعفند ، خواه مرد ويا زن و يا كودك . اينها كسانی هستند كه دستشان به جايی نمیرسد و راه بهجايی نمیبرند . در آيه سوم نويد میدهد و اميدوار میكند به اينكه خداوند كريم گروه دومرا مورد عفو و مغفرت خود قرار دهد . حضرت استاد نا الاكرم علامه طباطبائی روحی فداه ، در تفسير " الميزان" ذيل همين آيات میفرمايند : " خداوند ، جهل به امر دين و هر ممنوعيت از اقامه شعائر دين را ظلمشمرده است و عفو الهی شامل آن نمیشود ، اما مستضعفين كه قدرت بر انتقالو تغيير محيط |