اجتماع مسلمان ما با منطق اسلام در اين موضوعات - مانند بسياری ازموضوعات ديگر به هيچوجه آشنا نيست . لهذا با كمال تأسف افراد زيادی رااعم از زن و مرد نسبت به اسلام ، بدبين ساختهاند . اين بود كه لازم دانستممنطق اسلام را در اين زمينه روشن كنم تا بدانند نه تنها نتوان ايرادی برمنطق اسلام گرفت ، بلكه منطق مستدل و پولادين اسلام در باره زن و حقوق زن وحدود و وظائف زن بهترين دليل بر اصالت و حقانيت و جنبه فوق بشری آناست . همچنانكه در مقدمه چاپ اول يادآور شدم ، مطالب اين كتاب تدوين يافتهو تفصيل داده شده چند سخنرانی است كه در مؤسسه اسلامی حسينيه ارشاد ايرادشده است . البته آنچه به صورت سخنرانی ايراد میشود لااقل سخنرانيهای مناينچنين است - قابل چاپ شدن نيست مگر اينكه از نو دستكاری شود . بهعلاوه وقتی كه بنا است چاپ شود نمیتوان به مطالبی كه به صورت سخنرانیادا شده قناعت كرد . اين بود كه هم در چاپ اول و هم در چاپ دوم ،مجددا بحث را مورد مطالعه قرار دادم و مطالب زيادی بر اصل افزودم .در چاپ دوم در حدود يك پنجم بر مطالب چاپ اول افزوده شد ، به علاوهاصلاحاتی لفظی و تغييراتی از لحاظ نظم و ترتيب مطالب به عمل آمد . ازاينرو اين كتاب در اين چاپ با چهره نسبتا تغيير يافتهای منتشر میشود .آنچه در باره مباحث اين كتاب میتوانم بگويم اين است كه همه ، مباحثی" انتخاب شده " است ، هيچيك بطور تصادف و به موجب علل اتفاقی طرحنشده است . اينها مسائلی است كه فراوان از طرف گروههای مختلف ،بالخصوص طبقه جوان ، با من در ميان گذاشته میشود . آنچه در اين كتابآوردهام در حقيقت يك پاسخ عمومی است به همه كسانی كه مكرر در اينزمينه از من پرسشهائی كرده و میكنند . فراوانی پرسشها در حدی است كه لازمآمد پاسخ عمومی تهيه شود . مباحث طرح شده ، هم جنبه نقلی دارد و هم جنبه عقلی . بديهی است كه ازجنبه نقلی به آيات كريمه قرآن و روايات مأثوره از رسول اكرم و ائمهاطهار ( صلوات الله عليه و عليهم ) استناد شده است . اما از جنبه عقلیبه دو گونه ممكن بود بحث شود : كلامی و فلسفی . ولی نظر به اينكه مشرباستدلالی متكلمين را در اينگونه مسائل صحيح نمیدانم و بر عكس ، مشربحكمای اسلامی را صحيح و متقن میدانم از سبك متكلمين بطور كلی پرهيز كردمو از سبك حكما استفاده كردم . البته هر جا كه مقتضی |