در اين حديث ، مجموع دوره وجود انسان به دوره سال تشبيه شده و هر يكاز دنيا و آخرت به يكی از دو فصل سال تشبيه شده است ، دنيا فصل كشتكردن ، و آخرت فصل محصول برداشتن است . . 4 سرنوشت اختصاصی و مشترك : چهارمين تفاوتی كه بين نظام دنيا و نظام آخرت سراغ داريم اين است كهسرنوشتها در دنيا تا حدی مشترك است ولی در آخرت هر كس سرنوشتیجداگانه دارد . منظور اين است كه زندگی دنيا اجتماعی است و در زندگیاجتماعی همبستگی و وحدت حكمفرماست ، كارهای خوب نيكوكاران در سعادتديگران مؤثر است و كارهای بد بدكاران نيز در جامعه اثر میگذارد و بههمين دليل است كه مسؤوليتهای مشترك نيز وجود دارد . افراد يك جامعهمانند اعضاء و جوارح بدن ، كم و بيش جور يكديگر را بايد بكشند ، اختلاليكی از آنها موجب زوال سلامت از عضوهای ديگر میگردد ، مثلا اگر كبد خوبكار نكند ، ضرر آن به عضوهای ديگر هم میرسد . به واسطه سرنوشت مشترك داشتن افراد اجتماع است كه اگر يك نفربخواهد گناهی مرتكب شود بر ديگران لازم است مانع او گردند . رسول اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم ) تأثير گناه فرد را بر جامعه ضمن مثلی بيانكردهاند كه گروهی سوار كشتی بودند و كشتی در دريا حركت میكرد ، يكی ازمسافران ، در جايی كه نشسته بود مشغول سوراخ كردن كشتی شد ، ديگران بهعذر اينكه جايگاه شخص خودش را سوراخ میكند متعرض او نشدند و كشتی غرقشد ، ولی اگر دستش را گرفته و مانع كارش میشدند هم خود جان به سلامتمیبردند و هم او را نجات میدادند ( 1 ) . در دنيا خشك و تر با هم میسوزند و يا با هم از سوختن مصون میمانند .در جامعه كه گروهی زندگی مشترك دارند و در آن ، هم بدكار هست و همنيكوكار ، گاهی بدكاران از ثمره كار نيكوكاران منتفع میگردند و گاهی مردمبيگناه از صدمه گناهكاران آسيب میبينند . ولی جهان ديگر چنين نيست ، در آنجا محال است كه كسی در عمل ديگریسهيم گردد ، نه كسی از ثمره كار نيكی كه خودش در آن سهمی نداشته استبهرهمند میشود و نه كسی از كيفر گناهان ديگران معذب میگردد . آخرت خانهجدايی و " فصل " است ، بين خوب و بد جدايی میاندازد ، ناپاكان را ازپاكان منفصل میكند ،پاورقی : . 1 اصول كافی . |